torsdag 15 mars 2012

Bantningstider

Från att under hösten och vintern ha ätit som hästar, nåja glupska hundar då, så har damerna nu efter avklarat löp bestämt sig för att banta. I och för sig så kanske det inte gör så mycket eftersom jag låter dom gå upp lite i vikt inför och under vintern, men det är lite tråkigt att få slänga mat som blivit gammal och tråkig.

Sen har Cilla en liten lustig manér under de här perioderna, hon spottar ut maten på golvet och låter Helen få ta utav det som ligger där. Helen fattar vinken och plockar kulor för fullt, hellre än att äta ur sin egen skål. Cilla å andra sidan är snabb på att tjuva Helens mat! Jag gissar att det här har något med skendräktighet att göra, är det någon som vet?

Det är ingen ordning på torpet just nu, men jag vet ju att det är en övergående period, så jag gör inga drastiska ändringar utan ser tiden ann.

10 kommentarer:

  1. Det kan säkert ha med något sådant att göra, de kan ju bli rätt upp och ner under såna perioder (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att du tittar in här. Jag brukar följa din oerhört seriösa träning med Teddie, ni är såå duktiga båda två. Lycka till i framtiden, det kommer säkert att gå bra för er.

      Radera
  2. Tova är väldigt "trepig" i maten, i bland måste man truga henne när man tycker att hon äter alldeles för lite på flera dar. Men nu förstår jag vart hon har fått sin egenhet att spotta ut kulorna på golvet, ha ha. Om man blandar kulorna med någon matrest väljer hon gärna ut det goda och spottar ut kulorna. Hon ser då precis ut som Cilla gör på bilden. Om jag inte blandar kulorna med något annat kan hon lika gärna låta bli att äta. Bortskämd? Kanske lite :/ Hon har förresten börjat löpa nu, så nu är det koppel som gäller när vi är ute

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar blanda i lite Vov i hundarnas torrfoder men att det är hormonerna som styr det där med matlusten det är då säkert. Det konstiga är egentligen att dom båda försöker tjuva den andres mat. Undrar just vad det har för naturlig orsak.

      Om inte matvägran blir alltför långvarig är det nog bättre att ta bort maten efter en stund och kanske servera mindre portioner. Här hjälper det ibland att jag utesluter Vov och serverar torrfodret som det är rakt upp och ner.

      Det är nog säkrast att ha koppel för det är inte bara hanhundarna som blir opålitliga under löptider. Om man inte går där det är trafik kan ett rullkoppel ge hunden lite mer frihet. Annars kan det ju vara en bra tid att hårdköra koppelträning.


      Har du inte redan hittat till Dessis och Teddies blogg, se här ovan, så gå in på den och kolla en ung dam som är ur duktig som helst.

      Radera
    2. Har povat med Vov men det ratar hon.
      Det går i perioder det där med maten men nu när hon löper är hon mer hungrig. Hon är ingen som slänger sig över matenskålen precis, hon tigger aldrig när vi äter och vill helst vara för sig själv när hon skall äta.
      Hon hon får nog i sig det hon behöver trots att hon är trepig i bland.

      Tova har blivit mycket bättre att gå i koppel. Det är inte perfekt men väldigt mycket bättre än vad det varit.

      Jo jag tittar in i Dessis och Teddies blogg då och då. Vilken jättduktig tjej. Och det visar att träning ger färdighet. Dom kommer att gå hur långt som helst.

      Radera
  3. Men Cici då de satsar ju på bikini linje till sommaren :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk, att det föll mig aldrig in, men så är det förstås!

      Trodde att jag skulle kunna gå in på din blogg och se bilder på din lilltjej, men tji fick jag.

      Får väl kolla på facebook, du kanske finns där. Jag är dessvärre en urusel facebookare.

      Radera
    2. Vi har gett upp bloggandetCici. Syns bara på Fb numera. Ha det!

      Radera
  4. Rätt typiskt tikar och deras sabla hormonsvängningar ;) Den uppfattningen och erfarenheten har då jag från tikar som vi tidigare haft. Hanarna är ju liksom "på" hela tiden :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag delar helt din uppfattning. Alternativet finn ju att kastrera tikarna och få det lite jämnare med humöret.

      Radera